Z czym muszą się mierzyć pośrednicy na co dzień – kontakt z klientem.
Klient ma prawo mieć oczekiwania i potrzeby wobec wybieranego biura nieruchomości. Pośrednik nieruchomości powinien wcielić się swoją rolę jak najlepiej. Powinien być zarówno pośrednikiem, doradcą, negocjatorem, a nawet i psychologiem w jednym czasie.
Klientami biur są zarówno kupujący, jak i sprzedający nieruchomość. Praca pośrednika nieruchomości opiera się głównie na kontakcie z klientem. Pośrednik powinien być przygotowany na każde wątpliwości i pytanie interesanta.
Każdego dnia spotykamy innych ludzi stąd czasami dochodzi do dziwnych sytuacji i padają zaskakujące pytania z ust klientów. Z uwagi na charakter pracy powinniśmy przygotowani być na każde jednak czasami nie jest to łatwe. Gdy mamy do czynienia z wynajmem mieszkania na pokoje pytania od np. studentów dotyczą kwestii komunikacyjnych.
O co pytają najczęściej osoby zainteresowane kupnem lub wynajmem nieruchomości?
Najczęściej padają pytania o cenę i stan nieruchomości. Obydwie kwestie są ściśle ze sobą powiązane. Stan nieruchomości ma bezpośredni wpływ na to jak będzie kształtowała się cena. Zainteresowani pytają także o przyszłe koszty związane z utrzymaniem nieruchomości. Pośrednicy nieruchomości muszą wykazywać się także umiejętnościami negocjacji. Klienci negocjują cenę już na etapie poszukiwań, zanim dojdzie do prezentacji nieruchomości.
Często z obawy o ewentualne zadłużenia nieruchomości wybieramy pośrednika, aby sprawdził on dokładny stan prawny nieruchomości. Są także i nieprzyjemne pytania o prowizje, jaką klient musi ponieść korzystając z usług biura. Na podstawie prowizji bardzo często wybierany jest sam pośrednik.
Klienci chcą mieć poczucie, że pośrednik w pełni zasłużył na ich pieniądze. Wybierając biuro stawiają na prestiżowe znane w mieście, polecane przez znajomych i inne osoby w internecie. Wymagają od pośrednika wiedzy, ale także i dyspozycyjności. Klient oczekuje zaangażowania od agenta w jego wolne dni oraz godziny.
Co powoduje, że klienci nie chcą korzystać z usług biura?
- • Wysokie prowizje
- • Brak wiedzy pośrednika dotyczącej nieruchomości
- • Zaangażowanie w małym stopniu – klienci oczekują, że pośrednik zaangażuje się w pełni w ich sprawę i zrobią wszystko, aby klient był zadowolony.
- • Brak rzetelności i pomocy w czynnościach cywilnoprawnych
Jaki jest obraz idealnego pośrednika z punktu widzenia klienta?
Biorąc po uwagę wszystkie poruszane i wymieniane powyżej kwestie pośrednik nieruchomości powinien przede wszystkim w pełni być zaangażowany w sprawę.
Powinien być dyspozycyjny praktycznie o każdej porze, pamiętać o kliencie i dbać o jego sprawy. Stale powinien aktualizować swoją wiedzę dotycząca rynku nieruchomości. Od momentu przyjęcia interesanta do czasu finalizacji transakcji powinien być obok. Prowizja za usługę nie powinna być zbyt wysoka, powinna mieścić się w przedziale od 1 do 2 %.
Pośrednik powinien być w stu procentach poświęcony swojej pracy, mimo że nie ma gwarancji zadowolenia każdego klienta. Warto jest posiadać dystans i mieć świadomość, że nie jesteśmy w stanie uszczęśliwić w życiu każdego. Człowiek zadowolony podzieli się pozytywną opinią, która trafi do niewielu, negatywna opinia zaś rozniesie się w bardzo szybkim tempie.
Na koniec kilka dziwnych i trudnych pytań zadawanych pośrednikom przez klientów:
- „Czy w tym mieszkaniu ktoś umarł?”
- „Czy na terenie tej nieruchomości ktoś popełnił samobójstwo?”
- „Jak żyją sąsiedzi?”
- „Jakie zawody wykonują sąsiedzi?”
- „Dlaczego właściciel sprzedaje mieszkanie?”
- „Czy mogę tam pomieszkać przed zakupem?”
- „Czy można dobudować balkon?”
- „Czy mój pies będzie się tu czuł dobrze?”
- A nawet trafiają się pytania o charakterze matrymonialnym:
- „Jeżeli nie uda mi się sprzedać domu, to zamieszka w nim Pani ze mną?”
Takie i inne pytania pośrednicy słyszą codziennie każdego dnia w swojej pracy.
Jeśli potrzebujesz gotową, sprawdzoną i zawsze aktualną umowę najmu mieszkania czy pokoju, to sprawdź naszą ofertę. Wystarczy, że klikniesz w poniższą grafikę.